PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Skutečnosti, proč se stali právě kalifornští KORN nejúspěšnějšími protagonisty první vlny zaoceánských nu-metalových kapel, se vlastně vůbec nedivím. Muzika, se kterou tehdy koncem roku 1994 nebojácně vypálili do klubů, byla absolutně odlišná od všeho, co bylo do té doby k slyšení a už vůbec nemluvím o její bizarní pódiové prezentaci, obsahující nezvyklé pohyby všech zúčastněných figur včetně strhující bitvy frontmana Davise s démony vlastní psýchy. Ještě ke všemu se celý spektákl neurvale dotýkal známých bolístek tehdejší generace libující si v pózách trpitelů a ve vlastní nevyléčitelné frustraci. Když k tomu všemu přidáme image povědomě vyhlížejících ošuntělých kluků z ulice, doplněnou tehdy moderními dready a volně plandajícím sportovním oděvem, nové „(ne)hvězdy“, které najednou začal každý chápat a se kterými se mnoho lidí ztotožnilo, byly rázem na světě. Své udělaly i na tu doby neobvykle perverzní zkazky zpěváka Jonathana Davise v propagačních materiálech KORN, které měly nahlodat mnohé bulvární zvědavce a přinejmenším rockovým posluchačům přiblížit skutečnost, jak těžké bylo vyrůstat v malém Bakersfieldu.
Hlavní devízou ranné tvorby KORN byl osobitý projev zpěváka Jonathana Davise, který při koncertech ze svého rozpolceného nitra vyždímával naprosto všechno. Jeho nasazení, držené jen nepatrně pod hranicí fyzického i psychického kolapsu, pohánělo kapelu silou, která zacházela daleko nad schopnosti všech tehdejších stylově spřízněných formací. Zvuky, které ze svého hrdla vystřeloval, připomínaly spíše řev trpících zvířat než zpěv rockové kapely. Druhým triumfem byla spolupráce s mladičkým producentem Rossem Robinsonem, který se postaral o to, aby se právě KORN ve svých začátcích navždy zapsali jako bourači tehdejších hudebních dogmat, jakými byly zvuk rockové nahrávky nebo struktura samotné skladby. Ve studiu zdravě nadšený Ross z kapely vždy vydoloval maximum a pomocí tehdy moderní techniky opatřil její zvuk dosud nikde neslyšeným podlazením. Technická vyspělost, bohatost a přesnost kytarové hry, která byla do té doby ve většině případů upřednostňována (zejména v metalovém žánru), ustoupila v podání KORN na druhou kolej. Do popředí se najednou draly silné emoce a zvýrazněná rytmika, za kterou duněly matné malby z podlazených kytar. První eponymní album šokovalo nepřipravený svět svojí jinakostí, vztekem, energií i temnou atmosférou. Druhé stvrdilo pozici KORN coby stylových průkopníků a posunulo kapelu dál do temných chodeb rozdrásané lidské duše.
Skladby na „Life Is Peachy“ (1996) byly oproti debutu kratší, ale lepší. Jakoby se poučený Robinson snažil vystavět dokonalé dílko pouze z nejlepších fragmentů reprezentující KORN na první desce. Záhrobní atmosféra u nich zůstala a ještě zesílila, všudypřítomný strach a fóbie z vlastní dospělosti taktéž, budoucnost se zdála být navždy utopena v depresi a paranoia narůstala ruku v ruce s užíváním alkoholu a lehkých drog. Ve skladbách nebylo těžké tušit přibližující se stíny trýznitele rozvrácené rodiny. Proto všechno je „Life Is Peachy“ (1996) do dnešních dnů nejděsivějším albem KORN. Dokonalý soundtrack k horroru, který nevychází ze žádných vymyšlených báchorek, ale z každodenní reality života amerického bílého odpadu. Album nabídne oproti prvotině monumentálnější zvuk a občas i poměrně atraktivní zpěvové linky („Good God“, „No Place To Hide“). Dočkáme se zde dokonce i několika skutečných hitovek („A.D.I.D.A.S.“, „Ass Itch“), prvků rapu („Wicked“), cover verze coby krátký fragment klasiky (Lowrider“) i naprosto neidentifikovatelné zběsilosti („Twist“). Po „Life Is Peachy“ (1996) jedou KORN obsáhlá turné, včetně vlastními silami organizované „Family Values Tour“ a připravují se na svůj definitivní průlom mezi absolutní rockovou elitu, což se jim také o dva roky později daří s třetím albem „Follow The Leader“ (1998), které znovu posunulo KORN k širší posluchačské veřejnosti. Ale o tom až zase někdy jindy.
Klasické album, které pomáhalo budovat výsadní pozici KORN na současné hudební mapě.
Jonathan Davis
- vokály
Munky
- kytara
Fieldy
- baskytara
Head
- kytara
David Silveria
- bicí
1. Twist
2. Chi
3. Lost
4. Swallow
5. Porno Creep
6. Good God
7. Mr.Rodgers
8. K@ ..%!
9. No Place To Hide
10. Wicked
11. A.D.I.D.A.S.
12. Lowrider
13. Ass Itch
14. Kill You
The Serenity Of Suffering (2016)
The Paradigm Shift (2013)
The Path Of Totality (2011)
III – Remember Who You Are (2010)
Untitled (2007)
Unplugged (2007)
Live & Rare (2006)
See You On The Other Side (2005)
Greatest Hits Vol. 1 (2004)
Take A Look In The Mirror (2004)
Untouchables (2002)
Issues (1999)
Follow The Leader (1998)
Life Is Peachy (1996)
Korn (1994)
Datum vydání: Úterý, 15. října 1996
Vydavatel: Epic / Immortal Records
Stopáž: 47:00
Produkce: Ross Robinson
Studio: Indigo Ranch Studios
Ked som letel na Korne tento album ma nikdy nedrzal, teraz uz vobec nie. Bodik plus za Good God a No place to hide
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.